ناگفته های احمد توکلی از چند دهه تلاش برای آزادی، عدالت و مبارزه با فساد
تاریخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

به گزارش خبرگزاری فارس،  با احمد توکلی نماینده 3 دوره مجلس که از قبل و بعد پیروزی انقلاب در متن و کوران حوادث بوده، از زندان رژیم ستم شاهی تا حوادث سیاسی و اقتصادی دولت های پس از انقلاب و تا امروز مهمترین و تازه ترین تحولات سیاسی را مرور کردیم.  خاطراتی از دوران مبارزه، میزان مطالعات حوزوی،چگونگی انس با نهج البلاغه، درگیری با جریان های نفاق و  انحرافی در انقلاب، خاطرات دوره دادستانی بهشهر از جمله برخورد قاطع حتی با خاله و عمو در اجرای عدالت و  محاکمه جنجالی منافقین ، تشکیل کمیته مبارزه با رباخواران بخشی از این حوادث بود. اولین مخالفتها با بنی صدراز توکلی آغاز شد، علت اصلی اختلاف او با موسوی در دهه اول انقلاب که در نهایت منجر به استعفای توکلی از دولت موسوی و تایید حضرت امام از توکلی با عنوان یک فرد صالح شد، موضوع دیگر گفتگوی ما بود. برخوردرسانه های جریان موسوم به چپ در دهه اول انقلاب که جریان اصیل انقلاب را نادیده گرفته بودند و برای حذف دیگران تلاش می کردند، گوشه ای دیگر از این گفتگو بود. حذف یک جریان در آن زمان منجر به تاسیس روزنامه رسالت و در پی آن سرمقاله های جنجالیو افشاگرانه احمد توکلی شد، اولین رقابت جدی در انتخابات ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی را در رقابت توکلی با وی شاهد بودیم.،مباحث جنجالی درباره تحصیلات عالی اقتصاد بویژه در دانشگاه شهید بهشتی و ناتینگهام انگلیس، ماجرای تاسیس روزنامه فردا و چاپخانه‌ای که اصلا وجود خارجی نداشت،ورود به مجالس هفتم و هشتم و دلایل موفق بودن مجلس هفتم در مقایسه با مجلس هشتم،از دیگر موضوعات مورد بحث بود. فعال تر شدن پژوهش های مرکز پژوهش های مجلس و امکان اظهار نظر متفاوت پژوهشگران مرکز با رئیس، مواضع توکلی در جریان فتنه، دانشگاه آزاد، حقوق مادام العمرمسئولان، عدم دریافت ریالی از بودجه در اختیار رئیس مجلس، ارزیابی وضعیت اقلیت اصلاح طلب مجلس، و گلایه و تعریف رهبری از توکلی در ماجرای دو دو کردن نمایندگان مجلس هشتم، داستان حکمیت در ماجرای مرتضوی نیز مورد بحث وگفتگو قرار گرفت. در این گفتگو همچنین نقطه نظرات احمد توکلی را  از ورود آیت الله مهدوی کنی به عرصه انتخابات، برخی اظهار نظرهای اخیر در مورد  مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست زنان بر مجلس، آرایش سیاسی مجلس( طیف سنتی، تحولخواهان، جبهه پایداری، احمدی نژاد، جریان انحرافی) جویا شدیم. هزینه ها و درآمدهای سایت الف، وضعیت زندگی خصوصی، منزل و حقوق نیز از دیگر سئوالات ما بود که احمد توکلی با صبر و صمیمیت به آنها پاسخ گفت.

احمد توکلی در سال 1330 در خانواده ای متوسط در بهشهر متولد شد. اولین سابقه مبارزاتی او در سن 17 سالگی رقم خورد.در زمستان 1350 در میان تحصیل دانشگاهی در رشته مهندسی برق، وی به علت دو بار بازداشت در اثر فعالیت های سیاسی، از دانشگاه اخراج شد و بلا فاصله برای بار سوم بازداشت و به 8 ماه حبس محکوم گردید . پس از رهایی از زندان به منظور سربازی اجباری به کازرون اعزام شد؛ لیکن توسط ساواک دستگیر و تا اواخر اسفند 1355 در زندان ستمشاهی گرفتار حبس شد. طی همین سال ها توکلی  نزد اساتیدی چون محمد رجبی دوانی، مرحوم قدسی خراسانی، مرحوم محمد تقی شریعتی و.. فلسفه غرب  و برخی علوم اسلامی همچون ادبیات عرب، تفسیر قران و نهج البلاغه را فرا گرفت.  پس از پیروزی انقلاب اسلامی  به همراه مرحوم آیت الله شیخ محمد ایمانی، دادگاه انقلاب اسلامی بهشهر را تاسیس کرد و در سال 1358 نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی شد. وی عضو هیئت رئیسه مجلس اول و مخبر کمیسیون برنامه و بودجه بود.توکلی در سال 1360 وزیر کار و سخنگوی دولت بود؛ اما در سال 1362 به علت اختلاف نظر مبنایی با نخست وزیر وقت، استعفا داد.وی پس از آن با ملاحظه خالی بودن عرصه مطبوعات، از نقد و لزوم پاسداری از گوهر آزادی در نظام اسلامی، روزنامه رسالت را به همراه برخی از علما و سیاستمداران دیگر بنیان نهاد. احمد توکلی در سال 1360 تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی از سر گرفت وبعد از فراغت از کارشناسی اقتصاد در آزمون کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه اصفهان پذیرفته شد.توکلی با ارسال مجموعه مقالات اقتصادی خود برای دانشگاه های  برترانگلستان،  توانست از دانشگاه ناتینگهام مدرک مستقیم دکتری کسب نماید. پس از اتمام این دوره ونگارش رساله در باره اقتصاد سیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی شد. او در طول 5 سال اول عضویتش در هیئت علمی، سه کتاب درسی دانشگاهی منتشر کرد که یکی از آنها به عنوان کتاب سال دانشگاه تهران در رشته اقتصاد برگزیده شد.احمد توکلی در سال 1375 با ملاحظه فقدان رسانه ای که نخبگان مخاطب آن باشند، روزنامه فردا را تاسیس کرد.وی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، منتخب مردم  تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر شد. در این دوره و در دوره هشتم، مسولیت مرکز پژوهشهای مجلس نیز به او سپرده شد.توکلی در ادامه فعالیت رسانه ای خود در سال 1384 سایت تحلیلی و خبری الف را تاسیس کرد.

متن گفتگو با احمد توکلی به شرح ذیل است:

فارس: آقای توکلی لطفا کمی در خصوص سوابق خودتان در ایام انقلاب و ایام مبارزه توضیح دهید؟

توکلی: 61 سال پیش بنده در بهشهر متولد شدم و اتفاقا روز تولد من روز افتتاح مجلس هم است؛ تا پنجم دبیرستان در بهشهر بودم و خانواده‌ام جزو خانواده‌ای متوسط ولی سرشناس در شهر به حساب می‌آمدند؛ رشته تحصیلی بنده ریاضی بود و سال آخر درسم را در دبیرستان خوارزمی تهران گذراندم؛ در اولین کنکوری که دادم در رشته برق و الکترونیک دانشگاه شیراز قبول شدم؛ نمی‌خواستم به آن دانشگاه بروم و قصد داشتم که در دانشگاه تهران اقتصاد بخوانم ولی پدرم اصرار کرد که من برای جلب رضایت ایشان پذیرفتم. از همان سال اول مبارزات دانشجویی من منجر به بازداشتم شد و در خرداد 1349 بازداشت شدم و در نهایت در سال 50 از دانشگاه اخراج شدم و بعد از آن به دوره خدمت سربازی گسیل شدم و حین سربازی هم دستگیر و تا عید سال 56 بود که از زندان آزاد شدم.

 

  جمعاً چقدر در زندان بودید؟

توکلی: حدود 2 ماه بیشتر از 4 سال در زندان بودم که 3 سال و 8 ماه آن پی‌درپی بود و 5، 6 ماه آن هم جداگانه بود.

 

  بعد از آن چه شد؟

توکلی: بعد از آن برای ادامه مطالعاتی که در زندان راجع به فلسفه، مکاتب اقتصادی، علوم دینی و حوزوی آغاز کرده بودم به قم رفتم.

در حوزه چه خواندید؟

توکلی: در حوزه تفسیر خواندم؛ بنده ادبیات را خیلی خوب در زندان خوانده بودم و در قم مدتی با آیت‌الله شیخ صادق آملی لاریجانی  که تازه درس طلبگی را آغاز کرده بود برای تقویت ادبیات عرب نزد استادی متن خوانی می کردم.

 



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: گفت وگو , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید